...............................................................

...............................................................
...............................................................

2018. február 8., csütörtök

Történés! Történés!

(igaz, csak olyan tőlem megszokott felemás, szerencsétlenkedős módon :D)

Az év vége-újév egyébként is olyan megfogadós-belevágós időszak, hiszen tökéletesen emlékezteti az embert, hogy hiába minden halogatás, az idő attól könyörtelenül telik, így hát én is véget vetettem a "Jaj, kellene már valamit tenni, de mit?" szerencsétlenkedésnek, és a tettek mezejére léptem.

Egyedül nem fogom tudni megváltani a világot, így abban maradtam magammal, hogy kezdésnek visszatérek a biztos pontokhoz, azaz sorra veszem azokat a nyavalyáimat, de legalábbis sarkalatos pontokat, amiket mindenképp érdemes és/vagy időszerű ellenőrizni vagy tisztázni egy újabb FET előtt.
A legevidensebb dolgok természetesen a létező diagnózisok voltak: hiperprolaktinémia, endometriózis, Hashimoto (azaz autoimmun pajzsmirigyalulműködés) és IR. Ezeket a magam kezdeményezésére mindössze vérvizsgálattal tudom ellenőriztetni, ami például az endónál legfeljebb csak sejtetheti az aktuális állapotot, de ha nagy gáz van, talán látszik. És úgy voltam vele, hogy ha már úgyis szúratom magam, akkor érdemes lehet még mást is kérni, amit eddig kihagytunk, de laikusként is jó indulási iránynak tűnhet.
Leginkább továbbra is a biorezonanciás élelmiszerérzékenységteszt eredményei bökték a csőrömet. Leginkább azért, mert nem tűntek teljesen légbőlkapottnak a találatok. Arra már évek óta felfigyeltem, hogy bár normál súlyom van (mondjuk én kicsit slankabban jobban érezném magam, de orvosilag a normál tartományban vagyok), egyre jobban pocakosodom. Egészen pontosan sokszor/többnyire fel vagyok fújódva, sokszor annyira, hogy konkrétan terhesnek látszom, azaz nem is annyira úszógumisodom, hanem a hasam nő meg látványosan. Bizonyos élelmiszerek, vagy azok kombinációjának fogyasztása után pedig erős gázosodás, fájdalom is jelentkezik. Odáig a mai napig nem sikerült még eljutnom, hogy teljesen egyértelmű összefüggéseket sikerüljön megfigyelnem, de a vicces vizsgálat után igyekeztem elkerülni a bűnösnek kikiáltott élelmiszereket, és bizony tényleg jobb lett. Messze nem lett tökéletes, és most sem állítanám, hogy teljesen a leleten szereplő élelmiszerek elhagyásának köszönhető az eredmény, vagyis hogy az a lista teljesen stimmel, de az bebizonyosodni látszott, hogy tényleg  táplálkozási alapon tünetelek. Egyébként is van allergiám, többször előfordult heves allergiás reakció (anafilaxiás sokk közeli állapot is) élelmiszer fogyasztása után, így arra jutottam, hogy akkor most már derítsük ki, hogy a biorezonanciás vizsgálat eredménye mekkora kamu. :) Ráadásul annyit emlegették már nekem a gluténmentességet az endometriózis miatt, illetve ez a biorezonanciás vizsgálat is kihozott valami kezdődő érzékenységet rá, így úgy döntöttem zárásul még azt nézetem meg, hogy nincs-e esetleg konkrétan érzékenységem is rá, mert a tünetek részben jól láthatóan lisztes-cukros dolgok fogyasztása után jelentkeznek.

Beneveztem hát a Centrumlabnál egy finom kis programra, és a következőket nézettem meg: makroprolaktin, CA 125, TSH, anti TPO, fT3 és fT4, AMH (anti-müllerian hormon), 4 pontos glükózterhelés, cöliákia szűrés, illetve 221-es táplálék IgG panel.

Nos, az eredmények vegyes képet mutattak. Lett okom örömre is, de az életem innentől még nehezebb lesz, az biztos.


TSH 1,333 mIU/L (0,400 - 4,000)
Szabad T4 9,88 pmol/L (7,75 - 15,21)
Szabad T3 4,07 pmol/L (3,80 - 6,00)
Anti-TPO 7,7 U/mL (0,0 - 9,0)
Prolaktin 1100,0 mIU/L * (127,0 - 637,0)
Anti-Müllerian Hormon 1,53 ng/ml (0,03 - 7,15)

CA 125 34,5 U/mL (0,0 - 35,0)


Glükóz 0' 5,3 mmol/L (3,5 - 6,1)
Glükóz 30'  6,0 mmol/L (3,1 - 8,5)
Glükóz 60' 4,0 mmol/L (3,1 - 10,5)
Glükóz 120' 3,6 mmol/L (3,1 - 7,5)

Inzulin 0' 2,5 mIU/L (1,9 - 23,0)
Inzulin 30' 83,9 mIU/L
Inzulin 60' 25,0 mIU/L
Inzulin 120' 15,0 mIU/L
HOMA-IR 0,6 ( - 4,4)


Cöliákia szûrés (tTG IgA, tTG IgG)
Szöveti transzglutamináz IgA 5,2 TgAE
Negatív (relatív transzglutamináz ellenanyag egység < 15)
Szöveti transzglutamináz IgG 4,1 TgAE
Negatív (relatív transzglutamináz ellenanyag egység < 25)


Tehát, a pajzsmirigy rendben lévőnek tűnik, a legnagyobb örömöm az anti-TPO értéke, ami a Hashimoto diagnózis felállítása idején (kb. lassan már 4 éve) 60 körül ingadozott. Azóta nem nézettem, mert valahogy senkit nem érdekelt, meg mert az eredeti vizsgálatot kérő dokinő szerint nem érdemes, csak max évente nézetni. Mindegy, a lényeg: ez a szint már nagyon jónak tűnik, de majd megszakértetem az endokrinológussal is.
A prolaktin magas, de semmi gáz, én erre ugye elvileg folyamatosan gyógyszert szedek és itt a hangsúly most az elvilegen van. Marhára rosszul szoktam lenni ugyanis a gyógyszertől, és már 15 éve eszem, így az utóbbi időben két lombik között általában hanyagolni szoktam a szedését, mert nem állapot, hogy állandóan fejre akarok állni, annyira leviszi a vérnyomásomat (90/60-ak és ilyesmi...). Ez így alighanem nem túl jó, és az elhatározásaim között szerepel, hogy most szépen visszaépítem a szedését a kötelező adagra, és ezt tartani fogom bármi áron. A vérvétel idején azonban még csak féladagban szedtem, így belefér az a kétszeres érték. A teljes adag elérése után néhány héttel majd újra ellenőriztetem a szintet.
Az AMH értékkel nem vagyok túlzottan elégedett, bár évekkel ezelőtt is ilyen volt. Az IR értékek javulásával viszont emelkednie kellene, így ha nem más húzza le, akkor bizony azt jelzi, amit sejtek: anyukámhoz hasonlóan viszonylag korai menopauzára számíthatok.
CA 125: semmi extra, ilyesmi szokott lenni, ráadásul most elvileg van egy ciszta is a bal petefészkemen, az bőven indokolhatja az értékét. Megugrani viszont nem ugrott meg a legutóbbi ellenőrzés óta, így remélhetőleg semmi katasztrófa nem történt a testemben endó tekintetében az utóbbi 1 évben.

IR: hatalmas boldogság! Két orvos is értékelte már azóta a leletet, mindketten azt mondják, amit én is látok belőle: ez teljesen jó. És tegyük hozzá, hogy ez a lelet január közepén készült, azaz karácsony után. Amikor is nem fogtam vissza magam: rétes, torta, rágcsák, minden játszott. Mindössze a megelőző héten tértem vissza nagyjából a megszokott étkezésemhez, de az sem egy IR diéta, csak  kevesebb kenyér/péksüti, és a kifejezett édességezést elhagytam. Tehát úgy étkeztem, ahogy nagy általánosságban szoktam. Ilyen alapon reális képet mutathat, de lehet, hogy az azt megelőző nasis hetek után ez a normál étkezésre való visszaállás is jelentős áljavulást eredményezhetett az értékeimben. Még ha így is van, azt hiszem akkor is arra utalnak az értékek, hogy még nasikázás közben sem lehetett túlságosan elszállva semmi. A terv egyébként mindenképp az, hogy kb. 3-4 hónap múlva újra megnézetem mindenképp.

Cöliákia szűrés: elvileg ez a kifejezett gluténérzékenység szűrése és a labororvos szerint a kapott értékek alapján negatív az eredmény, nem vagyok érzékeny.

És a fekete leves:
Táplálék IgG szűrés:
Kifejezetten érzékeny vagyok: tejfehérje (tehéntej, kecske és juhtej), tojásfehérje, gliadin (azaz glutén?!?), pisztácia, kesudió, borsó, napraforgómag, élesztő (sör), kukorica
Határeset, szintén kerülendő: minden gluténes gabona (árpa, búza, durumbúza, kuszkusz, tönkölybúza, búzakorpa), rizs, mandula, földimogyoró, burgonya, kóladió.

És ehhez hozzájön az, hogy a teszt akkor megbízható, ha a megelőző 3 hétben mindent fogyasztott az ember. Mivel nem ettem mindent (idényélelmiszereket például), lehetséges, hogy még más is lenne.

Az igazi gáz a tejfehérje, a tojásfehérje és a kukorica, ezek rengeteg feldolgozott élelmiszerben vannak, például a tejfehérje az összes felvágottban, kivéve a sóban érlelt sonkákat. Illetve nyilván evidens a glutén kihagyásának szükségessége is. Ezzel az a probléma, hogy eddig főleg barnarizst ettem köret gyanánt, de most határesetként kijött a rizs is (valamint a burgonya), így innentől vicces lesz...
Egyértelmű, hogy kemény, paleolit jellegű diétát kell majd tartanom, amiben a kisebb étkezések jelentik majd a gondot: a reggeli, tízórai, uzsonna. Eddig csak IR jellegű diétában ezt még relatíve egyszerű volt megoldani, innentől mindig magamra kell főznöm-sütnöm. Ez az utazgatások miatt lesz igazán kritikus, rengeteget kirándulunk, nyaralunk autóval, amikor a legegyszerűbb megoldás a szendvics, a helyszínen bekapott street food típusú kaja, vagy a péksüti volt. Alighanem a spontaneitásról innentől teljesen lemondhatok, na meg a kedvenc kajáimról is.
A vizsgálat részeként dietetikustól kaptam ugyan tanácsot írásban, de azt hiszem mindenképp felkeresek majd élőben is egy dietetikust, de talán egy gasztroenterológust is, mert nem értem a glutén eltérő eredményeit a két vizsgálatban, és emiatt egyébként inkább glukózfelszívódási vagy feldolgozási problémára gyanakszom (vagy mi a neve ennek szépen).
Na, mára ennyi, és még mindig folyt. köv.

2 megjegyzés:

  1. Szia Nedria!
    Látom végre van sok új bejegyzésed!:-)Most hirtelen az IR eredményen akadt meg a szemem.

    VálaszTörlés
  2. Ez a legutolsó "friss" eredményed? Igyekszek majd minden történést elolvasni :-)Szóval, ha ez az utolsó terhelésed, akkor ez nem jött helyre :-(.Elhiszem, hogy doki mondta, de nem...a cukrod beesik,ez sajnos IR....
    Nem akarok észt osztogatni...drukkolok Nektek! :-)

    VálaszTörlés