...............................................................

...............................................................
...............................................................

2018. február 17., szombat

Hajrá Gynatren - vagy mégsem?!?

Miután dűlőre jutottam magammal, meg is rendeltem a felírt 4 doboznyi oltást a Pharmaexpressztől. Már ebben a fázisban tartottunk, amikor Ő (teljesen jogosan) elkezdte feszegetni, hogy na jó, de mi a helyzet a mellékhatásokkal? Tudjuk, hogy pontosan mi várható, vagy csak úgy vakon beadatjuk? Teljesen igaza volt, én naívan két dolog miatt nem tulajdonítottam ennek különösebb jelentőséget: egyrészt egy Gynevac-os kezelést már kaptam évekkel ezelőtt, és nem volt semmilyen bajom tőle, másrészt a Sváby műsorban is elhangzott, hogy azért is volt nagyon jó gyógyszer a Gynevac, mert semmilyen mellékhatása nem volt. Így utólag visszagondolva abban már nem vagyok biztos, hogy ez a mondat pontosan kinek a szájából hangzott el, bár nyilván a doktornő tehetett ilyen kijelentést a több évtizednyi oltás után.
Na de, ez most valóban már nem a Gynevac, mégiscsak meg kellene nézni, hogy mi áll a betegtájékoztatójában. A neten természetesen elérhető, és nekem még az sem gond, hogy németül van, még viszonylag jól megértem a németet, amit meg nem, arra ott vannak a szótárak.
Túl sokat nem is kellett szótárazgatnom, igen hamar kirajzolódott a kép, hogy milyen problémák merülhetnek fel, illetve milyen esetekben nem ajánlatos az alkalmazása. És persze rögtön le is fagytam, mert volt némi bökkenő.

Végső soron ugyan viszonylag általános, oltásokkal kapcsolatos mellékhatásokat emlegettek (influenzaszerű tünetek, láz), de ritka esetekben neurológiai panaszokat (zsibbadás, átmeneti bénulásérzés, látászavarok), keringési panaszokat (akár keringésleállást), illetve köhögőrohamokat, légzési nehézséget és allergiás reakciókat, végső esetben anafilaxiás sokkot is okozhat. Ez utóbbit többször is megemlíti a tájékoztató, azaz viszonylag hangsúlyozza, még ha nagyon kicsi is az esélye. Ennél is ijesztőbb volt azonban a kifejezett ellenjavallatok felsorolása: abban előkelő helyen szerepelt az immunrendszer megbetegedései, mint például az autoimmun betegségek. Csak ültem a monitorra meredve. Ez komoly? Autoimmun esetén kifejezetten ellenjavallt a beadása? De hát nekem Hashimoto-m, azaz autoimmun pajzsmirigyalulműködésem van, és ezt a doktornőnek is elmondtam! Ő meg simán felírta nekem? Elkezdtem vadul keresgélni, hogy pontosan miért és milyen problémát jelenthet, ha ilyen betegség mellett adják be az oltást. Még ha nem is annyira kifejezetten a Gynatren kapcsán, de más oltásokkal összefüggésben hamar megtaláltam a választ: nyilvánvalóan az oltás legyengített kórokozók bejuttatásával az immunrendszert "kényszeríti" a megfelelő válaszra. Na de ha beteg az immunrendszer, akkor lehet, hogy nem a megfelelő reakció alakul ki. Túl sok konkrétumot nem találtam, de úgy tűnt, hogy autoimmunnál az alap autoimmun betegséget erősítheti fel. Csodálatos, épp most örvendeztem ki magam, hogy az anti-TPO-m végre normális tartományban van, talán végre gyógyul az a hülye Hashimoto... De azon is bepánikoltam, hogy egy hülyén működő immunrendszernél akár a túlzott allergiás reakció esélye is sokkal nagyobb lehet, legalábbis laikusként ezt simán elképzelhetőnek tartom. Végülis, ha az immunrendszeremen a saját szervezetemet (esetemben a pajzsmirigyet) támadja, mit fog kezdeni egy oltással? Amióta autoimmunom van, még sosem kaptam oltást, így fogalmam sincs, az viszont biztos, hogy korábban ételallergia miatt már többször kerültem kórházba vagy kórházi/orvosi ügyeletre anafilaxiás sokk veszélyével. És akkor még autoimmunom se volt, vagyis elvileg azóta az immunrendszerem még jobban meghülyült. Ha én most kapok egy ilyen sokkot, még a pozitív esetben is, azaz ha nem fulladok meg, az akut és az utókezelés is kőkemény szteroidokból áll. Heteken, akár hónapokon át is szedhetek majd szteroidot (volt kolléganőmmel ez megtörtént, mentőt kellett hozzá hívni, épphogy meg tudták menteni, és aztán hónapokig szteroidozták). Na most egy ilyen kezelést követően bele sem merek gondolni, hogy az én hormonjaim mennyire hülyülnének meg, és mennyi időbe telne, mire helyre állnának, és újra gondolhatnék a teherbeesésre (de azért nagyságrendileg hónapokban mérendő, akár a kezeléssel együtt 1-1,5 évet is veszíthetnék simán, ha egy-egy stimulált lombik után 2-3 hónap minimum, mire elkezd a szervezetem visszatérni a normális kerékvágásba). Oké, ez a legdurvább szcenárió, de világéletemben az az ember voltam, akivel szinte minden megtörtént, amire a dokik azt mondták, hogy á, olyan úgysem lehet, és szinte semmi, amire azt mondták, hogy az akkor úgy lesz. Nálam orvosilag mindig bejönnek a szinte lehetetlen dolgok.
És akkor ott van Ő is, nyilvánvalóan, akinek legjobb tudomásom szerint van gyógyszerérzékenysége, és ilyen okból már szintén volt anafilaxiás sokk közeli állapotban. Ráadásul olyan a szakmája, hogy ha nála jön ki egy ilyen reakció, akkor utána jó eséllyel nem fogja tudni folytatni a képzettsége szerinti munkát.

Mondanom se kell, baromira bepánikoltam és mérges is lettem, mert még ha az általános dolgokat figyelmen kívül is hagyom (és ide tartozik az erős allergiás reakció is, hiszen végső soron minden gyógyszerre ráírják), akkor is, az autoimmunos ellenjavallat elég konkrét, és engem kifejezetten érint.
Az oltás viszont már laza 83 000 forintért meg volt rendelve, sőt, aznap már mentünk is volna oltatni. Végül abban maradtunk Vele, hogy majd megpróbálom a gyógyszerésszel tisztázni a dolgot első körben, és ha ő nem tud segíteni, akkor elmegyünk a doktornőhöz, és alaposan kifaggatom, mielőtt beadná.

Mázlimra a Pharmaexpressznél a hölgy nagyon kedves és segítőkész volt, elég alaposan meg tudtam vele beszélni a dolgot, végighallgatta az aggályaimat, és igyekezett segíteni. Ő is azt mondta, hogy autoimmun esetében inkább az a gond, hogy az alapbetegség lángolhat fel az oltás miatt, allergiás reakció annyira nem valószínű miatta. Még így is dilemmában voltam, de kiderült, hogy nem vagyok köteles elvinni a megrendelt gyógyszert, gond nélkül el fogják tudni adni másnak, így abban maradtunk, hogy előbb megbeszélem a doktornővel, aztán meglátjuk.

Így is volt, felhívtam a doktornőt, aki kedvesen és nyugodtan elmagyarázta, hogy nem lesz semmi bajom, Hashimotósoknak is szokta adni az oltást, gond nélkül, allergiás reakcióra meg egyáltalán nem volt még tapasztalata, ezen nem kell jobban aggódni, mint bármi más esetében.
A kis lelkem megnyugodott, és újra megrendeltem az oltást, és meg is jelentünk beadatni. De nem is én lettem volna, ha ez a kör simán ment volna. :D
A mese innen folytatódik majd, jó éjszakát! :)

4 megjegyzés:

  1. Nem semmi vagy es szerintem ezt pontosan igy kell csinalni. En is mindig mindent hatvanszor jartam korbe teherbeeses elott, bar az en koreim tavolrol sem voltak ilyen "veszelyesek".
    Annyira jol irsz es ugy orulok, hogy irsz :-) Varom a folytatast tovabbra is!

    VálaszTörlés
  2. Köszi Piros! Megnyugodtam, hogy talán mégsem vagyok teljesen őrült. :D

    VálaszTörlés
  3. Szia, az lenne a kérdésem, hogy a Gynevacot nagyon dicsérték, a Gynatrent a kistestvérének nevezik, nem tartalmaz annyi baktériumtörzset, meg mennyiségre is kevesebb, árban viszont nem Hatását tekintve neked bevált? Candidával szenvedek és ez az utolsó esélyem úgy érzem, teljesen el vagyok keseredve... Köszönöm a segítséget!

    VálaszTörlés
  4. Szia! Nagyon kíváncsi vagyok hogy vagy? Mi lett végül volt-e mellékhatás vagy sem? Nagyon hálás vagyok ezért a blogért, mert én is nagyon hasonló helyzetben vagyok. Szinte minden hónap számít... 40 éves múltam, januárban elvesztettünk egy babát a férjemmel és azóta semmi. Gondolom Hasimoto miatt van (a tüneteim alapján), de még csak meg sem állapították. :( Minden tünetem erre mutat, de a tünetek senkit nem érdekelnek. A leletek majdnem jók. Pajzsmirigy alulműködés és IR gyanú van most, de a diéta nem sokat használt eddig. Szóval nagyon reménykedem ebben az oltásban. Kérlek írj hogy sikerrel jártatok-e!

    VálaszTörlés