...............................................................

...............................................................
...............................................................

2018. március 24., szombat

Belügyek

Sűrű héten vagyok túl. Az ötből négy napon voltak egészségügyi vonatkozású programjaim, főleg gasztroenterológiai vonatkozásban: kedden kaptuk az utolsó Gynatren oltást, szerdán vérvételen voltam, csütörtökön laktulóz, pénteken pedig fruktóz kilégzéses teszten. Minden tekintetben megterhelő volt a hét, de legalább sokkal előrébb is vagyunk.

A szerdai vérvétel alapvetően a gasztrós doktornő által kért dolgokat tartalmazta, amik részben fehérjék, meg tumormarkerek, és számomra kínai dolgok voltak, de így is izgalmasnak ígérkezett az eredmény, hiszen végre néztünk ételallergia sort is. Elég "vicces", hogy idáig csak mostanra sikerült eljutni, hiszen az elmúlt nem kevesebb, mint 24 (!!!) évben volt néhány esetem, amikor egyértelműen élelmiszernek köszönhetően lépett fel nálam súlyos allergiás reakció, több esetben jártam orvosi és kórházi ügyeleten anafilaxiás sokk előtti állapotban. Igaz, az utolsó ilyen történet is 14 évvel ezelőtt zajlott, az egészségügyileg még akkor is szinte középkori szinten álló Nógrád megyében. Ez talán némileg megmagyarázza, miért is nem jutott el sosem odáig a dolog, hogy alaposabban utánanézzenek a kiváltó oknak.
Ilyen előzmények, és a továbbra is bizonyítottan fennálló pollenallergia, valamint a szintén nem éppen egészséges immunrendszerre valló autoimmun betegség mellett igencsak kíváncsian vártam, hogy akkor most végre kiderüljön az igazság. A részletesebb, 40 élelmiszert vizsgáló tesztet végeztettem el (ha már lúd, legalább minél rémisztőbb leletet kaphassak...), így jó néhány kapásra számítottam. A legbiztosabb befutónak a paradicsomot (keresztreagens a fekete ürömmel és parlagfűvel, amiktől augusztus végétől mindig majd' megfulladok), az élesztőgombát (a biorezonancia és a vérvételes ételintolerancia teszt is kidobta), esetleg a mogyorót, és bizony a tejet véltem.
Miután ennyire részletesen értekeztem az előzményekről, nyilván sejtitek már, hogy meglepő eredmény született. :) Valóban. A 40 reagensből egyedül az ananászra vagyok enyhén érzékeny, semmi másra. Örültem is, meg nem is. Nyilván nem jó dolog allergiásnak lenni, de mondjuk egy jó kis fix kazeinérzékenység olyan szépen és egyszerűen megmagyarázott volna mindent. Vagy valami olyasmi, amit könnyebb kiiktatni az étkezésemből, ha már úgyis csak "álmodozom". :) De nem, ételallergiám ezek szerint nincs. Ehhez képest mondjuk a totál IgE értékem magas, kétszerese a felső határnak, ami általában véve allergiára utal. Most vagy az van, hogy valami olyasmire vagyok baromira allergiás, amit a teszt nem nézett (én viszont lehet sokszor fogyasztom), vagy ami valószínűbb: az autoimmun miatt magas az értéke, gugli barátom szerint legalábbis ez is könnyedén lehet az oka.
Az egyéb dolgok eddig jók, két érték hiányzik még, a hisztamin intolerancia és egy máj enzim, vagy micsoda.

A szerdai napom azonban más miatt is érdekes volt: kezdhettem a diétát a hidrogén kilégzéses teszthez. Nos, ebben az esetben másként kell értelmezni a diétát, mint az manapság oly divatos, vagy a civilizációs betegségek miatt szükséges, jelen esetben a diéta az eredeti jelentése szerint értelmezendő: nem azt jelenti, hogy marha egészséges, hanem azt, hogy valamilyen szempontból terhelő élelmiszerektől mentesíted a szervezeted. Nos, a kilégzéses teszt előtt nem lehet fogyasztani tejtermékeket, magvakat, olajat, zsírt, fűszereket, zöldségeket, gyümölcsöket, kávét, nem lehet dohányozni, stb.-stb. Szinte semmit nem lehet enni, de amit igen, az nem túl egészséges vagy épp ehető. Lehet enni szárnyasokat (teljesen natúr, semmi fűszer!), halakat, tojást, rizst, tésztát, fehér kenyeret. Kb. ennyi. Ezt is csak előző este 7-ig, majd 9-től már inni sem lehet. A vizsgálat előtti reggelen már fogat mosni is csak fogkrém nélkül lehet, és teljesen tilos a rágó, cukorka, rúzs, szájfény vagy ajakápoló is. Én a szűkös "étlapról" a tojást, rizst és halat választottam, de nulla fűszerrel elég borzalmas volt. 
De az igazi finomság a vizsgálatban, amire szerintem nem igazán készítik fel az embert, vagy csak én nem olvastam kellően utána: az egész vizsgálat lényege, hogy a diétával kizárnak minden befolyásoló dolgot, majd alaposan beterhelik az ember szervezetét, és ezután méregetik a kilégzett hidrogén mennyiségét. A hangsúly egyelőre csak a terhelésen van. Vagyis ha az embernek valóban az a baja, amit éppen vizsgálnak, akkor bizony a terhelés azt jelenti, hogy a szokásos tünetek fognak jelentkezni, méghozzá jó eséllyel hatványozottan. Nos, nálam pontosan ez történt. Elnézést kérek, de azt kell mondjam (vagyis írjam), hogy a laktulóz vizsgálat vége felé már azt hittem, hogy összecsinálom magam. Persze volt mosdó, de hát már csak nem fogok ott kirobbanni. :D Kemény volt, na. :D A fruktóz már ugyan jobb volt, de estére, másnap reggelre attól is hasmenésem volt. Mert persze én ugye most is halmoztam az élvezeteket, és két tesztem is volt két egymás utáni napon. Na így együtt már végképp kemény volt.
Az eredményt persze majd a doki fogja kiértékelni, de az értékeim alakulása, és az asszisztens értelmezése alapján is úgy tűnik, hogy a laktulóz pozitív lett, a fruktóz pedig negatív. Az utóbbinak nagyon örülök, mert alighanem szinte az összes gyümölcsöt, és elég sok zöldséget is ki kellett volna iktatni az étkezésemből.
A laktulóz pozitív eredménye meg valami olyasmit jelent, hogy a vékonybélben baktériumok szaporodtak el. Elvileg ez antibiotikummal és/vagy probiotikummal kezelhető. Ezen így egyelőre túlzottan nem aggódom. Persze ha a doktornő ennek örömére gyomortükrözést (is) akar majd, abba biztosan nem megyek bele. A vizsgálat közben beszélgettem a többi pácienssel, szóba kerültek a tükrözések, és igyekeztek nyugtatni, hogy közel sem olyan rossz, mint a köztudatban él, sőt, a vastagbeleset altatásban végzik, csak bemegy a branül, abba az altató, és aztán semmire sem emlékszik az ember. Na, több se kellett nekem tűfóbiásként! :D A szurikat és a vérvételt még csak elviselem, de az összes eddigi műtős esetemnél a legrosszabbul a branült viseltem. :D
Mindegy, ezzel együtt abban maradtam magammal, hogy ha nagyon muszáj, akkor a vastagbéltükrözésre leszek csak hajlandó. Nagyon könnyen hányós vagyok ugyanis, nincs az az isten, hogy az én torkomon le tudjanak tolni egy csövet. :)

Az eheti eredmények után gasztrós vonalon még 3 dolog van hátra: a vérvétel hiányzó eredményei, a székletvizsgálat és a laktóz kilégzéses teszt. Mivel a kazeinre nem bizonyultam allergiásnak, így utolsóként ezt is elvégeztetem. Ennek az eredményére szintén nagyon kíváncsi leszek, mert a genetikai tesztet Krizsa kérésére már megcsináltattam, ami alapján heterozigóta vagyok, azaz az egyik génem sérült, de a lelet szerint valószínűleg laktóztoleráns vagyok. Imádom az ilyen hivatalos orvosi valószínűségeket, nálam ezek valahogy szinte sosem szoktak bejönni, így nagyon kíváncsi leszek erre az eredményre is. Erre a tesztre majd április elején kerül csak sor, így a gasztrós dokihoz is legkorábban április közepe felé fogok visszajutni.

A hét másik érdekességével egy külön posztban jövök majd. Addig is csók!

2 megjegyzés:

  1. Ha orvosilag igazolódik a laktózérzékenységed, akkor vedd igénybe majd az adókedvezményt utána, évi 60 ezer körül van. Ha genetikai lenne, visszamenőleg is tudnád igényelni. Jó úton haladsz a cél felé, kitartás 😉

    VálaszTörlés
  2. Ó, köszi a tippet Hunti! :) Neked meg jó egészséget a kis trónörököshöz! :)

    VálaszTörlés